A védőbevonatokról általánosan: Mi alapján dönts, szükséged van-e rá, vagy sem?

2020. május 1.
Ahhoz, hogy  igazán képben legyél az autód ápolásával kapcsolatban néhány dolgot tudnod kell. Ne lepődj meg, nem mondunk újat, hogy az autóápolás igazából egy szakma, így nem árt, ha egyszerre vannak fizikai, kémiai és meteorológiai ismereteid is, legalább alapszinten.
Most viszont segíteni szeretnénk neked abban, hogy te is minél többet tudj az autóápolás kulisszatitkairól.
Oktató sorozatunk következő lépéseként a védőbevonatokkal ismerkedhetsz meg, és azt is segítünk eldönteni, hogy érdemes–e ezt választanod.

Mi is az a védőbevonat?

Első lépésként érdemes ezt a kérdést tisztázni, mielőtt az előnyeit, vagy hátrányait boncolgatnánk.
Minden olyat, védőbevonatnak nevezünk, ami valamilyen fajta védelmet nyújt a lakknak. Vagyis védi azt, a káros környezeti hatásokkal szemben.
A védőbevonatok lehetnek szintetikus és természetes eredetűek is.
Ezek a védőbevonatok védik a lakkot a környezeti hatásoktól (pl. UV sugárzás, azonnali bogárbeleégés, savas eső, stb).

A védőbevonatok fajtái:

Többféle védőbevonat létezik: az önkiszolgáló mosókban lévő guruló gyöngy, vagy guruló viasztól, a legeslegmagasabb szinten lévő high-tech kerámia védőbevonatokig igen széles a választék. Vannak szintetikus és természetes karnauba alapú waxok is, ezeknek a célja egyaránt az autó lakkjának a védelme.

-

A védőbevonatok előnyei:

Ahhoz, hogy a védőbevonatok előnyeiről beszélhessünk, kicsit messzebbre kell mennünk az időben. 2006-ban elfogadott az Európai Unió egy törvényt, melynek értelmében csak olyan lakkot lehet használni a karosszérián, mely nem tartalmaz oldószert.
A karosszéria 4 rétegből tevődik össze: lemez, alapozó, festék, lakk, ez utóbbi, mióta vízbázisú lakkokat kell használni, jóval sérülékenyebb, mint elődei. Ezt a sérülékeny réteget erősíti meg a védőbevonat.

Ahogyan már utaltunk is erre, és biztosan te is tudod, a védőbevonat nem pusztán esztétikai megoldás, hanem komoly védőréteget képez a környezeti hatásokkal szemben.
A növekvő UV sugárzás nem csak az emberek bőrére és a növényekre, állatokra van károsító hatással, hanem az autó karosszériájára is. Az elvékonyodó ózonréteg következtében nincs már olyan igazi védelem, ami tompítaná a napsugarak erejét. Így a több rétegből felépülő karosszérián, szépen fokozatosan kifakul a lakk és egyre mélyebben roncsolódik a felület.
A lakkrétegen pontosan ugyanúgy nyomot hagy az időjárás, mint a műanyagborításon, ami az UV sugárzás hatására egyre jobban veszít színéből, kifakul, kirepedezik. Ezen idővel csak a csere segít. Ugyanez igaz a fényezett felületekre is. 
A lakkréteget mind az UV sugárzás, mind a savas eső egyaránt roncsolja. És ez csak néhány a legfontosabb károsító környezeti tényezőkből.
Mostanában minden csak marja, pusztítja az autók lakkrétegét. Ezek ellen egyetlen védelem van: a védőbevonat. Pont ezért, az elmúlt 15 évben igen megnövekedett ezek jelentősége.


Ahogy azt már olvashattad, a védőbevonat rengeteg előnnyel jár: védi a lakkot, sokkal tartósabb lesz az autó színe, megtartja a ragyogását, és a környezet is sokkal kevésbé fog maradandó károsodást okozni benne.
Továbbá igazán nagy előny még, hogy sokkal kevésbé tapad meg az autón a kosz, így nincs szükség hosszadalmas mechanikus dörzsölésre, ami rengeteg mosási karcot okoz.

A fentiek nyomán tehát kijelenthetjük, hogy egy igazán gondos gazda biztosan használ valamilyen védőbevonatot az autóján.

 

-

Legyen-e védőbevonatom vagy sem? Ha védőbevonat van az autómon, megúszom a kocsimosást?

A sok pozitívum mellett az a rossz hírünk, hogy a védőbevonat nem helyettesíti a rendszeres autómosást. Miért is? Pont a védőbevonatok pozitív hatásai miatt. Minden védőbevonat hidrofób (vízlepergető, víztaszító) hatást fejt ki, vagyis úgy működik, mint a természetben a lótusz effektus. A víz nem elterül a felületen, mint egy védőbevonat nélküli autón, hanem cseppekbe gyűlik rajta, és nagyon könnyen lejön az autóról.


Ahhoz, hogy értsd, mi okoz hátrányt a védőbevonatok kapcsán, fontos volt a fentieket tisztázni, sőt még valamit. Ez a por és a védőbevonat kapcsolata.
Minden autó poros valamilyen szinten, ez nem kérdés. A természetes alapú védőbevonatok talán kicsit még jobban is vonzzák a port, a szintetikusak talán kevésbé. Egy azonban biztos, por biztos lesz az autódon. Bár ez védőbevonat nélkül is így lesz.
Viszont ezzel kapcsolatban szeretnénk felhívni a figyelmedet egy gyakori jelenségre.

Az utóbbi időben gyakran előfordul, hogy nincs normál, kiadós eső, csak szemerkélés. Ha rendesen esik a kemény eső, azzal nincs gond, ám az ilyen alattomos, szemetelő eső és a por tud csúnya meglepetést okozni.
A poros autón az eső, cseppekbe rendeződik, és maga köré vonzza a porszemcséket is. A következő napsütéses napon, miután a víz gyorsan elpárolog, a porban, homokszemcsékben lévő ásványi anyagok kicsapódnak. Ez a kicsapódás egy világosabb autón is létrejön, de talán nem köt olyan látványosan a felületre, mint egy fekete autó esetében.

Egy fekete autó a napon, akár egy mágnes, szívja a meleget és akár 70-80 fokra is felhevül, ezért a kicsapódást az UV szinte „belesüti” a felületbe.
Így fel kell rá készülni, hogy egy ilyen csepegős, esős nap után védőbevonat, waxolás ide, vagy oda, megjelenhetnek ezek a foltok, amik korábban nem biztos, hogy jelentkeztek.

-

Ahogy azt már te is látod, a védőbevonat bár könnyen tisztíthatóvá teszi az autót, időt, és energiát spórolunk vele, de nem helyettesíti a rendszeres autómosást és szárazra törlést. Ha hetente mostad előtte az autódat ezután is kb. így kell tenned, csak nem kell annyi erőt kifejtened a mosáskor és lehet, feleannyi idő alatt végzel vele, mint korábban és védve van az autód lakkozása is.

 

Mit tehetsz a foltok ellen?

Az egyszerű megoldás ha ilyen történt, elmész és levereted a koszt egy önkiszolgáló mosóban és szárazra törlöd az autódat, vagy otthon slaggal és samponnal gyorsan átmosod, leöblíted és szárazra törlöd. Azonban ha otthon mosod, soha ne használj fúrt kutas, locsoló vizet, mert ettől vízköves lesz az autód ez biztos!  A védőbevonatos autót amúgy is érdemes hetente egyszer vízzel átöblíteni, hogy a rajta lévő réteg a lehető legtovább tartsa meg védőhatását és ragyogó fényét.

-

Ennek alapján mit kell mérlegelned, ha védőbevonatot akarsz?

Nem teszel védőbevonatot, de tudomásul veszed, hogy a környezeti hatások tönkreteszik az autód lakkozását, vagy teszel védőbevonatot, de számolsz azzal, hogy rendszeresen kell mosnod a gépkocsidat. Az autómosás viszont sokkal rövidebb ideig fog tartani, és kevesebb intenzitást fog igényelni, mint korábban. Egy védőbevonatos autón sokkal kevesebb mosási karc alakul ki és évekig gyönyörködhetsz a tökéletességében.
A döntés a tiéd, és nem túl nehéz.

 

Kapcsolódó bejegyzések

Ingyenes Szállítás

LOTUS Cleaning csomagod 20.000 Ft feletti vásárlás esetén ingyen szállítjuk házhoz

RÓLUNK

Információk

KÜLFÖLDI PARTNEREINK

Európában

100% elégedettségi garancia

Ha nem vagy elégedett az eredménnyel, kérdés nélkül visszafizetjük a termék árát!