A LIQUI MOLY SIKERTÖRTÉNETE MAGYARORSZÁGON

 

Cikksorozatunk első fejezetében a Liqui Moly céget fogjuk bemutatni.

A Liqui Moly GmbH-t 1957-ben alapították a németországi Ulmban. A cég alapját egy világszabadalom képezte, ami a cseppfolyósított molibdén-diszulfid (MoS 2) volt. A cég számára az áttörést a Nyugat-Németországban állomásozó amerikai hadsereg jelentette. Felismerték, hogy a Liqui Moly MoS2 adaléka a motorolajhoz keverve az esetlegesen bekövetkező hirtelen olajvesztés esetén is biztosítja a vészhelyzeti működést. Az első világháborúban a vadászpilóták már alkalmazták a MoS2-t. Belekeverték az adalékot a repülőgép-hajtóművek motorolajához, és így a hajtómű nem állt le, még akkor sem, ha esetlegesen az olajtartályt találat is érte. A Liqui Moly fő terméke tehát a MoS2-es motorolaj, de vannak egyéb MoS2-es kenőanyagok és természetesen maga a MoS 2 adalék.

De mire is jó a MoS2 azaz molibdén-diszulfid?

A molibdén-diszulfid javítja az olaj kenési minőségét, valamint kivételes teljesítményt biztosít még a zord körülmények között is. A molibdén-diszulfid egy a grafithoz hasonló anyag. Mikronnyi nagyságúra őrölik és olajhoz keverik. Hozzáadható bármilyen nemű motorolajhoz beleértve a hajtóműolajat vagy a differenciálműolajat. Ebből az adalékból egy közel 4000 termékből álló termékpaletta áll rendelkezésre, legyen akár motor- és hajtóműolaj, adalékanyag, járműápolási termék, műhelyfelszerelés vagy szerviztermék. A Liqui Moly napjainkra az egyik vezető motorolaj gyártóvá vált Németországban. A Liqui Moly termékeit ma már több mint 120 országban forgalmazzák többek között nálunk Magyarországon is.

A Liqui Moly magyarországi kizárólagos forgalmazója a siófoki székhelyű Autó-Doktor Horváth Kft. Horváth Róbert a cég tulajdonosa már több mint 54 éves autóalkatrész kereskedelmi múltra tekinthet vissza. Kezdetben autóalkatrészeket importált Nyugat-Európából, majd a rendszerváltás után a fókuszt a motorolaj importálás felé vitte el, és nem állt bele a többi autóalkatrésszel foglalkozó cég versenyébe. Horváth Úr egy kifejezetten prémium kenőanyag márkát keresett. 1992-ben a Frankfurti Autómechanika kiállításon találkozott elsőként a márkával. Ez a kiállítás a kenőanyag szakmában a legnívósabb, a világon az összes ország képviselteti magát közel 1 millió négyzetméteren. A 90-es években nagyon szűk volt a kenőanyag piac Magyarországon, viszonylag pár márka volt csak jelen. Ebből a közegből a Liqui Moly mind minőségben, mind árfekvésben felfelé lógott ki. A kapcsolatfelvételt megkönnyítette, hogy az állami Mineral Impex a néphadsereg számára titokban importálta a MoS2 azaz molibdén-diszulfid anyagot a Liqui Moly-tól a harckocsik lövegtornyainak a kenésére. 1995 táján a nagy, központosított állami cégek szétesése után nyílt lehetőség a Liqui Moly-val való tárgyalásra. A német cégnél megörültek, hogy a keleti blokkban is lesz lehetőségük a kiskereskedelmet kiszolgálni egy magyarországi partner segítségével, aki ismeri a helyi piac sajátosságait.

A Liqui Moly hivatalos magyarországi forgalmazása 1995-ben indult. Kezdetben közvetlenül látta el az autósboltokat, szervízeket, majd a következő mérföldkő a cég életében 2000-ben következett be, amikor a nagy autóalkatrész kereskedelmi vállalatokhoz (Bárdi, Unix) is belistázásra került a Liqui Moly, akik heti rendszerességgel 15-30 raklap árut értékesítenek.

A Közép- és Kelet európai kenőanyag piacot két jelentős dolog határozza meg napjainkban. Az első, hogy a nagy jónevű kenőanyag gyártók (pl. Castrol, Mobil1) mind kivonultak a régióból, és a disztribúciót pedig helyi vállalkozásokra bízták. A második dolog, hogy a gyártást kiszervezték Kelet-Európába és a fő szempont a költségek minimalizálása jelentette. Ebben a közegben található meg a mai napig németországi gyártású és szigorú minőségellenőrzésű Liqui Moly kenőanyagai.

Napjaink autógyártásában a gyártók minden alkatrészre öt hivatalos beszállítóval működnek együtt, hogy véletlenül se állhasson meg az ellátási lánc. Igaz ez a gyári motorolajokra is. A Liqui Moly szinte az összes autógyártó számára készít hivatalos gyári olajat. A nagy olajipari cégek az üzemanyagra fókuszálnak az motorolaj csak melléktermék számukra, a nagy pénzt nem ebből csinálják. A Liqui Moly számára a kenőanyagpiacon közel 150 vetélytár szerepel míg az adalék piacon 5 konkurense van csak.

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.